O letramento literário com textos de literatura de países de língua portuguesa: uma proposta para o Ensino Médio

Authors

  • Gabriela Carvalho Solgon Docente na SEDUC e CEETEPS
  • Deisi Luzia Zanatta Católica de Santa Catarina - Centro Universitário

Keywords:

Literary Literacy; basic sequence; Portuguese-language literature; reader training; high school.

Abstract

This article aims to present a proposal for a reading practice developed with Portuguese-language literature from Brazil, Mozambique and Portugal and to reflect on how this proposal can contribute to the literary literacy of high school students. To compose this work, we selected the short story Natalina Soledad, by Conceição Evaristo, published in her book and Unsubdued woman's tears and the poetry Dock girls, by Noémia de Souza, available in the work Black blood e Crucified, by Florbela Espanca, published in Heath in bloom. The planning used is based on the basic sequence of literary literacy, proposed by Rildo Cosson.

Author Biographies

Gabriela Carvalho Solgon, Docente na SEDUC e CEETEPS

Licenciada em Letras, Especialista em Língua Portuguesa e Literatura. Docente na SEDUC e CEETEPS.

Deisi Luzia Zanatta, Católica de Santa Catarina - Centro Universitário

Licenciada em Letras e especialista em Língua e Cultura Inglesa pela URI – campus de Frederico Westphalen. Mestra e Doutora em Letras pela Universidade de Passo Fundo (UPF). Professora Tutora On-line do Núcleo de Educação à Distância da Católica de Santa Catarina – Centro Universitário, de Jaraguá do Sul/SC. Professora formadora da especialização em Literaturas de Língua Portuguesa – identidades, territórios e deslocamentos: Brasil, Moçambique e Portugal, novos olhares da UAB/Unifesp no ano de 2021.

Published

2022-12-30