Literatura e mundo

uma proposta de leitura literária da obra Memórias da Plantação: episódios de racismo cotidiano, de Grada Kilomba

Authors

  • Aline Maria Miguel Kapp-Barboza Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
  • Mary Nascimento da Silva Leitão Universidade Estadual do Ceará

Keywords:

Literary reading, Grada Kilomba, Decolonial Education, Racism, Race and Ethnic Relations

Abstract

This study aims to elaborate a practical intervention activity of mediation of literary reading experience favorable to the debate of themes that allows students to know and value ethnic and racial plurality, contributing to the improvement of teaching-learning process. As a methodological strategy, the reading of the literary text will follow the steps proposed by Eagleton (2017) and the moments of interpretation (COSSON, 2009). Thus, considering the humanizing character of literature, it is expected the proposed activity awakens a new perspective at the problem, collaborating with the deconstruction of racist discourses.

Author Biographies

Aline Maria Miguel Kapp-Barboza, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)

Graduada em Licenciatura em Letras (português/inglês) pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”; Mestra e Doutora em Estudos Linguísticos pela mesma universidade. Professora EBTT do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo - Câmpus Barretos, São Paulo, Brasil.

Mary Nascimento da Silva Leitão, Universidade Estadual do Ceará

Doutora em Letras pela Universidade Federal do Ceará. Professora substituta do curso de Letras da Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, Brasil.

Published

2022-12-30