Ensino de literatura:

identidade, territórios e deslocamentos em Quarto de Despejo

Authors

  • Ricardo Gomes Brasil SEDUC-SP
  • Lilian do Rocio Borba Unifesp

Keywords:

Literature from suburbs; literary literacy; reading autonomy, identity, territories and displacements.

Abstract

The discussions proposed in this article refer to the main challenge promoting reader autonomy and literary literacy, as it prioritizes peripheral literature in order for the student to add to his critical reading aspects of identity construction, reflect on images of territories and the displacements drawn in the work studied. One of the relevant aspects in conducting the proposed analyzes is the conception that the work is fundamental in the constitution of Carolina as Author, since it appropriated the right to discourse, denouncing the precarious condition of life of several Brazilians and revealing to the world the condition of oppressed.

Author Biographies

Ricardo Gomes Brasil, SEDUC-SP

Especialista em Literaturas de Língua Portuguesa pela UNIFESP, licenciado em Letras Português e Espanhol pela Universidade Camilo Castelo Branco. Professor de língua portuguesa, espanhola e literatura na rede estadual de São Paulo (SEDUC-SP) e na escola técnica estadual do Centro Paula Souza. Francisco Morato, São Paulo, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-0682-0491 .

Lilian do Rocio Borba, Unifesp

Doutora em Linguística, na área de Sociolinguística, pela Universidade Estadual de Campinas (2006), e com estágios de pós-doutorado também pela Universidade Estadual de Campinas (2010 e 2014). Pesquisa sobre os africanos e a formação do português brasileiro. Graduada em Letras pela Universidade Federal do Paraná (1992).

Published

2022-12-30